Prosto po Prešernu v fantaziji


Na moje veliko presenečenje mi je priznani slovenski književnik v pogovoru razkril, da ne mara fantazijskega žanra “ker si je v njem prosto po Prešernu mogoče vse sproti izmisliti in to ne predstavlja pravega pripovednega izziva.” V stilu: je tvoj junak v godlji? Izmisli si neko fantastično pravilo, ki ga bo rešilo iz nje. Hočeš zgodbo poriniti v določeno smer? Naj junake tja pahne neki fantazijski dogodek. Anything goes.

Pa gre v fantaziji res vse tako prosto po Prešernu? Si avtorji fantazije dogajanje stvari res kar sproti izmišljujejo, brez globljega premisleka o mehanizmih sveta, ki so ga ustvarili? Tukaj bom govoril o pomenu logične doslednosti v fantaziji.

Čemu doslednost?

Pripoved brez doslednosti nas ne povleče v svoj svet. Ljudje hočemo razumeti, ni pa mogoče razumeti tega, kar se ne uravnava po nobeni logiki. Ni mogoče razumeti junaka, ki ga pisateljeva roka premika na silo, in ni mogoče razumeti sveta, ki se prosto po Prešernu vdaja muham svojega vsemogočnega arhitekta. Doslednost predstavlja temelj za dobro zgodbo - dlje, kot se oddaljujemo idealu popolne logične doslednosti, bolj se približujemo zapisu o nesmiselni sekvenci dogodkov. Na tej točki pa težko govorimo o zgodbi.

Najprej je potrebna notranja doslednosti. Hočemo verjeti, da so junaki resnični, a kot taki potrebujejo verodostojnost - njihova dejanja morajo biti v skladu z njihovo osebnostjo in motivi (glej tudi: Notranja motivacija likov: Zakaj zgodba World of Warcrafta ne deluje).

Pomembna pa je tudi zunanja doslednost. Namreč: hočemo verjeti, da imajo dejanja posledice. Hočemo verjeti, da je svet resničen kraj s sebi lastnimi zakoni, in ne zgolj prikladna scenska obleka za zgodbo, ki jo je pisatelj želel povedati.


Prosto po Prešernu v fantaziji

Mnogo pripovedi se odvija v aktualnemu svetu. Te zgodbe lažje sledijo pravilom svojega sveta, saj jih najbolje poznamo. Noben pisec ne bo zanemaril dejstva, da si je junak zjutraj zlomil hrbtenico, in ga zvečer poslal na maraton, ki ga bo tudi uspešno pretekel. Nekoliko lažje pa je pozabiti specifične zakone potovanja skozi čas, kot so se vzpostavili v tretji knjigi Harry Potterja, in jih za potrebe zgodbe popolnoma spremeniti v razvpiti “osmi knjigi”. Nekoliko lažje je pozabiti specifične dimenzije “Zahodnjega” in junakom 7. sezone Igre prestolov pustiti, da se malodane teleportirajo po svetu. Sicer pa, kaj drugega bi od fantazije pričakovali - “prosto po Prešernu v fantaziji”, mar ne?

Fantazija = Deus ex

Deus ex machina (“Bog iz stroja”) je pripovedna tehnika, kjer se na videz nerešljiv problem nenadoma reši s pomočjo nepričakovanega posredovanja novega dogodka, lika, zmožnosti ali objekta. Ime izvira iz tehnike v gledališču, s katero so stari Grki na hitro zaključili zgodbo. Na oder so s pomočjo žerjava spustili kip boga Apolona, ki je razložil celotno dogajanje in s tem razrešil zaplet.

Da zgolj naštejemo nekaj znanih deus ex tehnik. Kriptonit se prikrade v roke zlobnežev ravno takrat, ko Supermanu manjka ovira. Na Batmanovemu pasu visijo nikoli videni in nikdar omenjeni predmeti, ki prikladno rešijo vsako - prej nerešljivo - situacijo. Nepremagljivi nezemljani v filmu Vojna svetov tik pred neizbežnim koncem pokažejo svojo neodpornost na Zemeljske bakterije. Orli v Gospodarju prstanov priletijo ravno v trenutku, ko protagonisti to potrebujejo.

Kot izgleda, je to tisto, kar mi je želel književnik povedati. Da je fantazija žanr, zaznamovan z lenuhi, ki rešitve vlačijo iz r... Saj ni, kot da bi to tehniko poznali tudi zunaj tega žanra. Saj ni, kot da premore žanr veliko genialnih imen, ki so do potankosti ustvarili fantastične nove svetove, izdelane s čudovito notranjo logiko in pozornostjo do detajlov, ki so jo zmožni gojiti zgolj najbolj predani ljubitelji vseh možnosti, ki jih odpira naša domišljija.

Ignoranca do fantazijskega žanra vztraja. Književnik, s katerim sem se pogovarjal, je odgovorni urednik ene izmed najbolj vplivnih literanih revij v Sloveniji - in meni, da je fantazija bavbav. So to res ljudje, ki najbolj vplivajo na javno mnenje?


Aljoša

Komentarji

Oseba Boki sporoča …
Zgoraj omenjeni književnik in urednik literarne revije s tem dokazuje, da je silno omejen književnik s presenetljivo malo znanja o literarnem ustvarjanju. Problem pri teh ljudeh je, ker s svojim neznanjem v zvezi z določenim delom literature lahko zaradi svojega vpliva škodijo literaturi kot celoti. Vsakdo, ki želi ustvariti verodostojni svet fantazijske zgodbe, mora pri ustvarjanju svojega sveta nujno upoštevati osnovne znanstvene zakonitosti. Ko enkrat ustvariš svet, se moraš iz njega kot stvarnik umakniti in protagonisti se morajo pokoravati vnaprej postavljenim zakonitostim. Če te lastne zakonitosti ne upoštevaš, jih kršiš, zgodba izgubi svojo notranjo logiko tega nihče noče brati. Kakovostna fantazija mora temeljiti na realnem svetu, mora biti simbolni odsev realnosti. Vsako kakovostno fantazijsko delo mora meti sporočilno vrednost, ki ne sme biti vsiljiva ali pokroviteljska. Meni osebno gredo na jetra "realistične" zgodbe, kjer avtor bizarne like meče v še bolj bizarne "realistične" okoliščine. Tako pač je - ko zmanjka domišljije, pride na dan želja po pozerstvu.
Oseba Boki sporoča …
Mogoče naj dodam še najpomembnejše - ni slabih ali dobrih žanrov, so samo slabo ali dobro napisane zgodbe, ki delujejo ali pa ne.