Viktorijansko Anglijo je vidno navduševal tehnološki napredek, ki ga je s seboj prinesla industrijska revolucija. Kot svetovni center naprednega inženirstva je britansko otočje doživelo svojo “zlato dobo” (1850-70), ki je na literaturi pustila nepozaben pečat. Z vratolomnim napredkom je naslednje vprašanje postalo vse bolj neizogibno: “Kam drvimo?”
Preberite še: Znanstvena fantastika kot miselni eksperiment
Steampunk je podzvrst znanstvene fantastike, postavljena v svet, v katerem so parni stroji obdržali vlogo vodilne tehnologije (to je pogosto alternativni svet Viktorijanske Anglije ali Divjega zahoda). Žanr zaznamujejo elementi anahronistične tehonologije oziroma pojav retrofuturističnih izumov, kakršne bi si predstavljali ljudje 19. stoletja. Ob tem nastanejo fantastične pripovedi, ki bralce navdušujejo z domiselnimi načini grajenja prihodnosti na podlagi omejene tehnologije in edinstveno podobo, ki jo pri tem dobi. Da “očetje znanstvene fantastike” piscem podzvrsti služijo kot stalen navdih, ne preseneča.
Pojem “steampunk” se je prvič pojavil v devetdesetih, a retroaktivno pokriva celo vrsto del od petdesetih let dalje. Pozornost je zvrst pridobila z romanom William Gibsona in Brucea Sterlinga, imenovanem The Difference Engine (1990), ki načela kiberpunka premakne v alternativno Viktorijansko obdobje. Medtem, ko se zvrst rada spogleduje z optimističnim pogledom na tehnologijo, pa roman Gibsona in Sterlinga ponudi bolj temno podobo prihodnosti. Glede na to, da je GIbson navdih vlekel iz kiberpunka, to niti ne preseneča.
Časovni stroj (1960) |
Ker gre za relativno novo literarno zvrst, izvirajo nekateri vidiki njene estetike iz filmov, npr. Disneyeve adaptacije pustolovskega romana 20 tisoč milj pod morjem (1954) Jules Verna in Časovni Stroj (1960) H. G. Wellsa. Izgled steampunka poudari ravnovesje med obliko in funkcijo. Opredeljujejo ga kovinske barve, iz naprav pa pogosto molijo kolesca, bat ali turbina. Rečeno drugače, izgled se pogosto omejuje na najbolj industrijsko podobo tehnologij.
Steampunk goblin |
Izpostaviti gre še meni ljub Frostpunk (2018), to je igra grajenja mest, postavljena v alternativni svet leta 1888, kjer Zemljo zajame ledena doba. Okoli ogromnega parnega generatorja toplote mora igralec zgraditi mesto in preživele obvarovati pred mrazom. Situacija se mi je zdela dovolj zanimiva, da sem jo raziskal v kratki zgodbi, ki jo objavljam v prihajajoči šesti številki revije Supernova. To lahko vzamemo kot zgolj še en primer vse intenzivnejšega medsebojnega vpliva računalniških iger in fantazije, ki najde vrhunec v tako imenovani litRPG zvrsti.
Frostpunk (2018) |
Steampunk pooseblja ero tehnološkega napredka, preživete v nedolžnem pričakovanju boljšega sveta. Gre za dojemljiv svet preproste tehnologije in funkcionalne estetike. Svet poln upanja, ki je človeku predstavil pravo moč tehnologije. To je svet, v katerem je vse mogoče.
Aljoša
Komentarji
Imam veliko vsoto, ki bi vam jo rad dal na razpolago z donacijo, da bi vam omogočila izvajanje del dobre volje.
Če ste zainteresirani, mi pišite na moj e-mail: kristenebella@gmail.com
Objavite komentar
Hvala za vaš komentar.